Header Ads

"Renkli dövme alerjik reaksiyon riskini artırıyor"

Editör • #Dövme, #RenkliDövme


 Renkli dövmelerde kullanılan, sarı renk veren gold ve kırmızı renk veren civalı pigmentler, temas olan yerde kızarıklık ve döküntüye neden olan "kontak dermatit"lerin artmasına yol açabiliyor






- "Geçici dövmenin renginin daha koyu olması için en çok tercih edilen "parafenilendiamin" isimli maddedir. Bu madde de "alerjik ve irrittan kontak dermatit" başta olmak üzere çeşitli aşırı duyarlılık reaksiyonlarına neden olabilir"






Türkiye
Alerji ve İmmünoloji Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Prof. Dr.
Demet Can, cilde yapılan dövmenin alerjiye yol açabildiğini
belirterek, "Renkli dövmelerde kullanılan, sarı renk veren
gold ve kırmızı renk veren civalı pigmentler, temas olan yerde
kızarıklık ve döküntüye neden olan "kontak dermatit"lerin
artmasına yol açabiliyor." dedi. 





Can, yaptığı açıklamada, dövmenin çeşitli simge, yazı ve figürlerin boya içeren maddeyle deriye işlenmesiyle yapıldığını vurgulayarak bunun kişide alerjik reaksiyonlara yol açabildiğini bildirdi.






Kalıcı
dövmenin, derinin alt katmanlarına kobalttan altına kadar pek çok
madde ve mürekkep enjekte edilerek yapıldığını anlatan Can,
özellikle hassas kişilerde alerji riskinin daha yüksek olduğunu
ifade etti.






Prof.
Dr. Can, "Günümüzde renkli dövme daha popüler. Özellikle
renkli dövmelerde kullanılan, sarı renk veren gold ve kırmızı
renk veren civalı pigmentler, temas olan yerde kızarıklık ve
döküntüye neden olan "kontak dermatit"lerin artmasına yol
açabiliyor." diye konuştu.






Dövme
yapıldıktan sonra hafif kızarıklık ve şişlik görülmesinin,
beklenen bir durum olduğunu vurgulayan Can, alerjik reaksiyon
gelişmesi halinde kaşıntı, kızarıklık ve şişliğin çok daha
şiddetli olduğunu, bunun uzun sürdüğünü ve derinin adeta sıcak
suyla haşlanmış gibi soyulabildiğini aktardı.






-
"Geçici dövmelerin de alerjik reaksiyona yol açması nadir
değil"






Prof.
Dr. Can, geçici dövmenin de kalıcı dövme gibi alerjik reaksiyona
yol açabildiği uyarısında bulundu.






Geçici
dövmenin, özellikle yaz aylarında çocuklara bile
uygulanabildiğine dikkati çeken Can, şunları kaydetti:






"Halbuki
geçici dövmelerin de alerjik reaksiyona yol açması hiç de nadir
değil. Geçici dövmede, Hint kınasına, cilt tarafından
emilimi hızlandırmak ve daha siyah renkte olmasını sağlamak için
çeşitli maddeler eklenmektedir.






Geçici
dövmenin renginin daha koyu olması için en çok tercih edilen
"parafenilendiamin" isimli maddedir ve bu çok güçlü bir
alerjendir. Bu madde de  "alerjik ve irrittan kontak dermatit"
başta olmak üzere çeşitli aşırı duyarlılık reaksiyonlarına
neden olabilir."






Aynı
maddenin saç boyalarında da olduğunu belirten Prof. Dr. Can,
duyarlı kişilerde bu nedenle saçlarda kaşıntı, yanma hatta
yüzde günlerce geçmeyen şişlikler görülebildiğini bildirdi.






"Dövmenin
alerji dışında başta bulaşıcı hastalık gibi riskleri de
dikkate alınırsa yaptırılmaması tercih edilir." uyarısı
yapan Can, özellikle altın ve metal alerjisi olanlarda, alerji
riskinin daha yüksek olduğunu vurguladı. Can, "Yapılacaksa
hiç değilse alerji uzmanı tarafından önceden riskli maddeler ile
yama testi yapılması önerilir." tavsiyesinde bulundu.






-
Yüksek doz "botulinum" uygulamasında alerjik riski






Prof.
Dr. Can, özellikle kozmetik dermatoloji alanında kullanılan
ve halk arasında "botoks" olarak bilinen "botulinum"
uygulamasında, alerji riskine ilişkin de açıklamalar yaptı. 






"Neredeyse
30 yıldır kozmetik dermatoloji alanında kullanılan botulinum
toksini ile ilgili pek çok komplikasyon bildirilmiştir. Ancak
bunların arasında alerjik reaksiyonlar oldukça nadirdir."
bilgisini paylaşan Can, literatürde hayatı tehdit eden iki
reaksiyon bildirimi bulunduğunu söyledi.






Can,
bildirimlerden birinin aşırı ödeme bağlı solunum güçlüğü
şeklinde tanımlandığını dile getirerek şunları aktardı:






"Kozmetik
dışındaki kullanım alanlarında ise pek çok hastalıkta çok
daha yüksek dozlarda uygulandığı için erken ya da geç dönemde
ortaya çıkan alerjik reaksiyonlar bildirilmiştir. Bu
reaksiyonların nedeni olarak ürünün kas içine uygulanması,
birlikte uygulanan lokal anestezik madde ya da üreten firmaya ait
nedenler sorumlu tutulsa da sonuç olarak bir toksin uygulanmaktadır
ve her zaman için alerjik şok riski başta olmak üzere alerjik
reaksiyonlar beklenmelidir. Alerjik şoka müdahale edebilecek,
tecrübeli sağlık personeline ve ekipmana sahip merkezler tercih
edilmeli."




http://bit.ly/2sblOx7 • Sonsöz Gazetesi • Son Dakika • Güncel Haberler • Ankara Yerel Gazete