Header Ads

Bütçede davul kimde, tokmak kimde?

Bütçede davul kimde, tokmak kimde? • http://bit.ly/2AjbGrf • İsmet Hazardağlı • Sonsöz Gazetesi • Son Dakika • Güncel Haberler • Ankara Yerel Gazete

2019
yılı bütçesi yasallaşması için Meclis’e sunuldu.
Harcamaları yaklaşık 961 milyar liraya bağlanan bütçede 80
milyar liralık açık bekleniyor.



Bütçeyi
kanunlaşması için Meclis’e sunan makam Cumhurbaşkanlığı.
Bütçede gelire gidere, kim ne kadar alacak, her şey
Cumhurbaşkanı’nın bir imzasına bakıyor. Tasarının son
maddesinde de “bu kanunu Cumhurbaşkanı yürütür” deniliyor
zaten.



Bu
yeni anayasal düzenin verdiği yetki. Öyle ki Maliye ve Hazine
Bakanı’nın bütçeden harcama yapmasına ilişkin hiçbir
düzenleme yok. (Belki Meclis görüşmeleri sırasında metinlere
ekleme yapılabilir). Yetkisizlik konusu, geçmişte bütçeyi
açıklayan ve savunan maliyeden sorumlu bakanın, aynı gün
İstanbul’da bir toplantıdaki konuşmasında değinmemesi, buna
karşılık yüksek faizle nasıl 2,5 miyar avro borçlanıldığı
ballandır ballandıra anlatmasıyla sinyallerini verdi.



Cumhurbaşkanlığı’nda
bu işler için Bütçe ve Strateji Başkanlığı kuruldu, başına
da eski Maliye Bakanı getirildi. Bu arada bir düzeltme de yapalım,
önceki yazımızda bütçeyi bu birim hazırladı diye yazmıştık,
bütçenin Maliye tarafından hazırlanmış, Cumhurbaşkanlığına
gönderilmiş. O zaman bu Bütçe ve Strateji Başkanlığı ne iş
yapacak? Hiçbir şey. Belki Cumhurbaşkanına bütçe ile ilgili
notlar yazar.



Diğer
yanda YEP (Yeni ekonomik program) kapsamında Kamu Maliyesi Dönüşüm
ve Değişim Ofisi kuruldu. Anlaşıldığı kadarıyla gelir artıcı
önlemleri önerecek böyle bir ofisin kurulması apar topar
gönderilen ABD merkezli danışmanlık şirketi McKinsey’in
fikriydi. Bu ofis de bütçe üzerinde ahkâm kesecek.



Yine
Cumhurbaşkanlığında oluşturulan ve doğrudan olmasa da bir
şekilde bütçe ile bağlantılı Finans ve Yatırım Ofisleri var.
Bunlara bir de bol sayıdaki ekonomi baş danışmanlarını
eklersek, kısacası kırk kafadan kırk ses çıkacak.



Bakanlık,
Cumhurbaşkanlığındaki ofisler ve diğerlerini göz önüne
alırsak bürokratik çekişmeler şimdiden sıkıntılar yaratacak
gibi. Herkes tokmak olmak isteyecektir, arda kalan da davul
olacaktır.



HAYALLER
VE GERÇEKLER



Hedeflerine
baktığınızda, bu bütçeye ekonomide sanki bir mucize
yaratılacakmış havası veriliyor. Bütçenin en birincil hedefi
olarak, özetle; kısa vadede fiyat ve finansal istikrarı ile
ekonomide dengelemeyi sağlamak, sıkı para ve maliye
politikalarıyla ile eşgüdüm oluşturmak gösteriliyor.



Diğer
bir gerekçede de süreklilik arz etmeyen gelirlerle yani borç
alınarak harcama yapılamayacağı vaat ediliyor. Ayrıca, kamuda
önceliği yitirmiş projeler tasarruf amacıyla sonlandırılıyor.
Diğer bir konuda sağlık harcamalarındaki kısıtlamalar. Bütçe
hedeflerinde sağlığa verilen desteklerin, parasız tedavi
hizmetlerin kapsamı büyük ölçüde daraltılacak ve ücrete
alınmasına başlanacak.



Devletle
iş yapanlar da fazla ümitlenmesin. Bütçede bir proje için
maliyetinin en az yüzde 10’u kadar ödeme yapılır deniliyor ama
bütçe disiplini adı altında bunlara değil yılın ilk aylarında,
yılsonuna doğru ödeme yapılırsa iyi, o da bütçede para
kalırsa!



Bu
bütçeyle enflasyona yenik düşen ücretliler de yeni yılda yüksek
maaş zammı beklemesin. Hayaller, tasarruf, gerçekler ise
durgulaşan ve küçülen ekonomi.




http://bit.ly/2AjbGrf

Hiç yorum yok